26 Mart 2012 Pazartesi

İSKENDER PALA - OD

Merhabalar, Sevgili Kitap Dostları, 

Bir çoğunuzun okuduğu  benim de geçen aylarda edindiğim ancak yeni okuyup paylaşma fırsatı bulabildiğim bir kitapla karşınızdayım...

Divan Edebiyatını Sevdiren Adam İSKENDER PALA'nın Yunus Emre'yi anlattığı kitabı "OD"...


Bir garib ölmüş diyeler
üç günden sonra duyalar
 Soğuk suyla yuyalar
 Şöyle garip bencileyin.




Kitabın Arka Kapağından…

"Biliyorum,
Biz bu ilden gider olduk,
kalanlara selam olsun, demişti;
Yine Biliyorum, Bizim için hayır dua kılanlara selam olsun, demişti;
Ve Sevgiliye gittiği o geceden sonra adının dilden dile,
Aşkının gönülden gönüle dolaştığını da biliyorum.
Şimdilerde ona kimisi Âşık Yunus,
Miskin Yunus; Derviş Yunus;Varsın onu da desinler.
Ve Türk yurtlarında, onu en çok Bizim Yunus diye çağırırlar.
Biliyorum…

 Ten fânidir, can ölmez
Çün, gitti geri gelmez
Ölür ise ten ölür
Canlar ölesi değil"




Kitap Molla Kasım'ın Yunus'un şiirlerinin bazılarını dereye, bazılarını havaya savurması ve yaşadığı pişmanlık üzerine pişmanlığı ve Yunus'u tanıma ve tanıtma çabasıyla başlıyor.. Yunus Emre’nin Bizim Yunus’un ışık yoluna ulaşırken kat ettiği yolu anlatır.

I. Bölüm,  RENÇBER’de Yunus Emre’nin ve dönemin halkının yaşadığı sıkıntıları,  Moğol istilaları sırasında zulüm gören halkı ve Yunus’un yaşadığı köye saldıran Çekikgözlerin oğlu İbahim’in ölümüne sebep olmaları, Yunus’un yardım getirme çabası, Hacı  Bektaş , Aslanlı Hünkar ile tanışma dönemleri, oğlu İsmail’in kaçırılışı ile karısının öldürülüşü anlatılıyor.




II. Bölüm, DERVİŞ’te  Yunus’un Taptuk Eme dergahına gidişi, orada Mürşit olma yolunda yaşadıkları, oğlu İsmail’in bu esnada bir celladın yanına satıldığı ve samuel adını aldığı Yunus’un evlat hasreti ve oğlunu bulma çabası , Yunus Emre’nin Mevlana ile tanışması anlatılıyor. 



III. Bölüm IŞIK’ta Derviş Yunus’un Mürşit Yunus olmasını ve oğlu İsmail’e kavuşması, İsmail’in babasına duyduğu nefretin (aslında özlem) sevgiye dönüşmesi anlatılıyor. 



KİTAPTAN BÖLÜMLER;

Alemde sevgiden büyük bir umut da sevgiden öte bir korku da yoktur. Sevgiliden korkmak, korkunun en yüksek derecesi, sevgiliden umut etmek umudun en yüksek katresidir. Sevgilisi olmayan biri, yaşadığını sansa da yürüyen ölüden ibarettir. (sayfa 20)

“ELİF” adı ebced hesabında “bir” rakamıyla karşılanır. Büyüklerimiz der ki; Elif noktalardan diğer harfler de eliften meydana çıkar. Bütün varlıklar “ALLAH”tan, bütün harfler “ELİFTEN”.. Her harf Elif’in yeni biçim almış halidir. ( sayfa 61)

Burası kalbinin en değerli yeridir. Burada siyah bir nokta vardır. Canı cananı, sevenin canını buradadır. O nokta, kurumuş bir damla kandan ibarettir. Adına sevda denir, siyaha çalan rengi yüzünden ona sevda derler. Bütün tecelli denizleribütün aşk ve ihtiras fırtınaları işte o bir damla kanın içinde dalgalanıp çırpınır. Aşırı sevgi bu damlayı tahrip edip dağıtırsa parçaları bütün vücuda dağılır. (s. 120)



KİTAPTAN NOTLAR;

Roman boyunca Yunus’un Mürşit olma yolu Rençberlikten başlanarak anlatılıyor.

Kaybolan oğlu İsmail’e özlemi onu bulma çabası çok sık işleniyor. Ölen eşi yıldızım dediği Sitare (asıl adı Elif)’ye olan aşkının Allah aşkına dönüşümü ince ince işlenerek anlatılıyor. (Tasavvuf inancı)

Yunus Emre’nin Dizeleri ile bölümlere başlanması, Paragraf aralarında düz yazı gibi dizelere yer verilmesi, şiirlerin yazıldığı ortamı ve olayları anlatmak bakımından çok güzel bir tad bırakıyor.. 

Daha önce okuduğum İskender Pala romanlarıyla kıyaslanacak olursa, roman diğer eserlerine göre (Katre-i Matem, Şah ve Sultan…) daha sade bir dille yazılmış. Bu benim açımdan daha keyifli okunmasını sağladı kitabın.. 
   
Romanla ilgi yapabileceğim tek eleştiri romanın çok durağan olması. Ya da bana öyle geldi.. 

GÜZEL BİR HAFTA GEÇİRMENİZ DİLEĞİYLE..

GÜNÜNÜZ KİTAPSIZ GEÇMESİN..

SEVGİLER...

10 yorum:

  1. ben OD'u gelmiş geçmiş en güzel İskender Pala eseri olarak yazmış ve öyle kabul etmiştim, tekrar tekrar okuyabileceğim kitaplarım arasındadır:)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,bloguma yaptığınız ziyaret için teşekkür ederim..Kitap sever olarak iadei ziyarete geldim..Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  3. Ben de kitabı beğenmiştim fakat dediğiniz gibi diğer kitaplara göre daha durağandı.

    YanıtlaSil
  4. İskenden Pala hayranı olarak bu kitabını okumakta geciktim, yorumun için teşkkürler sevgili Emine. Ama benim bu kitabı okumak için biraz daha beklemem gerekecek nitekim daha yeni bir sürü kitap almış bulunuyorum:(

    YanıtlaSil
  5. Eminecim bu kitabı hep görüyorum ama çok popüler olduğu için nedense bende bir önyargı oluşmuştu, ama sen öyle güzel anlatmışsın ki hemen okumak istiyorum, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  6. Ben bu kitabı çok severek okudum ve bende bıraktığı izi kaleme aldım.bilmiyorum sizde bıraktıklarıyla aynı mı ama göz atmak isterseniz görüşlerinizi beklerim

    http://www.kitapsohbetcisi.com/2012/06/od-uzerine.html

    YanıtlaSil
  7. sizce bu romanda beğenmediğiniz yer neresi görüşlerinizi alabilirmiyim?

    YanıtlaSil
  8. bu romanda beğenmediğiniz yer neresi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. romanda heyecan öğeleri biraz geri planda kalmış. biraz durağan geldi bana. bunun dışında sevdiğim bir kitap..

      Sil
  9. Molla Kasım'ın şeriata uygun değil gerekçesiyle Yunus'un şiirlerini yakarken kendi adını görmesi kısmı çok etkileyiciydi. Evet durağan olması kısmında haklısınız ama yazar olaylardan çok duyguları yaşatma gayretinde bence. O nedenle kurgu ikinci planda sanki.

    İyi ki bloguma yorum bırakmışsınız, iyi ki blogunuzu bulmuşum :)

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için zaman harcadığınız için Teşekkürler...

Blog sahibi olmayan ziyaretçiler Anonim'i işaretleyip, yorum bırakabilirler.

ARGO İÇEREN YORUMLAR YAYINLANMAZ.

Yorumunuz blog sahibininin onayından sonra görünecektir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...