5 Mart 2012 Pazartesi

ELİF ŞAFAK - BABA VE PİÇ

MERHABALAR SEVGİLİ KİTAPLARIM OLMADAN ASLA TAKİPÇİLERİ...

elif şafak ile ilgili görsel sonucu


Bu hafta paylaşmak istediğim kitap ELİF ŞAFAK'IN "BABA VE PİÇ"i
Romanımız Kazancı ailesinin en küçük kızı Zeliha’nın kürtaj olmaya gitmesiyle başlıyor. Zeliha’nın bebeği aldırmayıp doğurmasıyla “Asya” dünyaya geliyor.. Asya’nın babasıyla ilgili Zeliha dışında kimse bilmemektedir. Banu Teyze hariç.. Banu teyze gerçeği cinlerinden kötü huylu olanı “Ağulu bey” den öğrenmiştir. Ancak kız kardeşine bile bu geçeği bildiğini açıklamaz. 


Amerikalı genç kadın Rose, ABD'de Ermeni kökenli bir Amerikalı ile evlenmiş bir de çocuk sahibi olmuştur. Ancak evliliğini çocuk da kurtaramamış ve boşanmıştır.  Rose’nin eski eşi Barsam’ın aile büyükleri  tehcir sonrasında Türkiye'den ABD'ye göç etmiştir.  Barsam ve Rose’nin Armanuş adını verdikleri bir de kızları vadır. Rose Ermeni ailenin aşırı baskı ve müdahalesi nedeniyle eşinden boşanmıştır. Eşinden boşandıktan sonra kızına eski ailesinin verdiği isimle değil de “AMY” ismiyle seslenir.
Boşanmayı hazmedemeyen ve eşinin ailesinden (Çakmakçıyan sülalesinden) nefret eden Rose için onlardan en iyi intikam alma yolu bir Bir Türkle beraber olmaktır. Bu sıralarda Rose'nin karşısına bir tesadüf eseri Kazancı ailesinin biricik oğulları Mustafa çıkar. Mustafa ABD'de yalnız yaşayan, içe kapanık bir jeologdur. Rose ile evlenir.


Rose’nin kızı Armanuş bebeklikten genç kızlığa kadar olan sürede hem annesinin yanında, hem de babasının aile ortamında yaşayarak, iki ailenin birbirinden farklı ve görüşleri ile ve değer yargılarıyla büyür.  Aslında Armanuş için büyük sorun her iki tarafın da gösterdiği aşırı ilgidir. Bu ortamda büyüyen Armanuş kendi değer yargılarını ve kişiliğini bulmakta zorlanır.  Köklerini bulmak üzere İstanbul’a gelmeye karar verir. Burada üvey babasının ailesinin evinde kalacak, büyük annesi Şuşan’ın yaşadığı konağı bulup onu mutlu edecektir. Ama İstanbul’a gelişini herkesten - “Anuş ağacı” adlı sitedeki arkadaşları hariç – saklayacaktır.

Armanuş’un yanlarına geldiği Kazancı ailesi bir köşkte yaşayan 7 kadından oluşmaktadır. Asi,dişi ve çılgın Zeliha; psikolojik problemleri olan, “kaçık“ Feride; yaşadığı onca olayın hıncını ailesinden ve öğrencilerinden çıkaran Tarih öğretmeni Cevriye; cinlerle iletişim kuran Banu, Zeliha, Cevriye, Feride Banu ve Mustafa’nın annesi Gülsüm Nine, Gülsüm Ninenin üvey kayınvalidesi Cicianne, köşkün en genci, kitabın “piç”i, Asya. Kazancı ailesi “erkek”leri lanetli bir aile olduğu ve erkekleri yaşlanamadan öldükleri için tek erkek evlatları Mustafa’yı lanetten korumak için tüm imkanlarını seferber ederek Amerika’ya yollamışlardır. Mustafa okumak için gittiği Amerika’dan yirmi yıl sonra dönecektir. 


İstanbul'da üvey babasının ailesi Armanuş’u büyük bir sevgi ve ilgiyle karşılar. Ailenin en küçüğü Asya Armanuş’la yaşıttır. Armanuş İstanbul'da bulunduğu kısa süre içinde Ermenilerin tehcir olayını çok dramatik şekillerde ve her fırsatta gündeme getirir. Bu durum onu geçmişe saplanmış bir kişi olarak gösterir. Asya ve Armanuş birlikte Istanbul'u dolaşır, Armanuş'un ninesinin anılarda kalan evini ararlar.


Ama başarılı olamazlar. Bu arada iki genç kız yakınlaşır ve iki iyi arkadaş olurlar.  Tabi ki tatsız olaylar da olur. Asya’nın Armanuş’u cafe Kundera’ya götürdüğü gün tehcir ile ilgili konuşmalar arkadaş grubu arasında tartışma olur. 

Armanuş’un İstanbul’da olduğu esnada Babaannesi Şuşan’ın ölmesi üzerine Kızına ulaşamayan babası Barsam’ın annesini aramasıyla gerçek ortaya çıkar. Rose’nin kocası Mustafa çok istekli olmasa da Türkiye’ye karısıyla birlikte gelmek zorunda kalır. Mustafa gelişlerinin 3. Günü vefat eder.


KİTAPTAN NOTLAR

Romanımızın karakterleri birbirinden farklı ve zıt gibi görünen, ancak bir çok benzerlikleri de olan iki ana aileden geliyor. Türk Kazancı ve Ermeni Çakmakçiyan aileleri. Bu ailelerin yaşamları ile ilgili ayrıntılara baktığımda Ermeni bir aile ile Türk bir ailenin ne kadar çok benzediklerini fark ettim.
Her bölümün başlığı bir “yiyecek” ismi olması başlangıçta bana garip gelmişti . Fakat kitabın içerisinde verilen “AŞURE” tarifini okuduğumda bu isimlerin boşa verilmediğini anlamış oldum.  Bölümler  birleştiğinde “AŞURE” yi oluşturuyorlardı.
Kitabın 155. Sayfasında Zeliha’nın Ağabey’inin gelişiyle ilgili diğerleri gibi sevinmeyişinde bir aksilik sezmiştim.. ve tahminlerim doğru çıktı. Keşke daha fazla merak edebilseydim..
Romandaki Gülsüm Nine’nin eşi Levent kazancı’nın onu küçükken terk edip giden annesinin Şuşan Çakmakçıyan olması bu kadar tesadüf biraz fazla olsa da  ilginç bir ayrıntıydı. Bu şekilde Armanuş ve Asya kuzen oluyorlar çünkü. 
Kitaptaki en önemli ayrıntıların Asya’nın babasının kim olduğu ve Şuşan Çakmakçıyan’ın aileyle bağlantısının Banu Teyze’nin cinlerinden kötü olanı Ağulu bey tarafından açıklanması da ayrıca kitabın ilginç detayları..  

Not: Elif Şafak görseli alıntıdır. 

19 yorum:

  1. İkinci okuma yapmam lazım sanırım. Tamamen unutmuşum kitabı. Bu hatırlatma bile yetmedi. :((((

    YanıtlaSil
  2. Süper tanıtmıssın ellerine sağlık, okumuştum gerçekten çok iyi bir kitap (:

    YanıtlaSil
  3. Emine hanım,
    Hoş geldiniz, saygı ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Tanıtım için teşekkürler.Bunu da okuyalım bir ara...

    YanıtlaSil
  5. Aaaaa ben bu kitabı okumadım ve kütüphanemde de yok. Dur alayımdır.

    Paylaşım için teşekkürler.

    Kitapkurdu anne Çiğdem

    YanıtlaSil
  6. Elif Şafak'in en ses getiren romanlarından biri,okumadım ama senin bu güzel anlatiminla gerçekten çok merak ettim, eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  7. çok tartışılan bir kitaptı bu. okumadım ama merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  8. okumadığım elif şafak kitaplarından biriydi ve şu an elimde okuyorum ve severek okuyorum tanıtımda çok güzel olmuş

    sevgiler

    YanıtlaSil
  9. ben kitabı okumadan önce tesadüfen bir sayfasını açtım ve biraz okudum, her zaman yaptığım gibi. ama öyle bir şans ki tam kilit noktasını okumuşum:)) Yani kitabın sonunu bilerek okumuş oldum:) O yüzden artık meraktan çatlasam da her sayfayı sırası gelmeden okumuyorum:) Kitap güzeldi ama. ben gerçekten beğendim:)sizz de çok güzel anlatmışsınız.

    YanıtlaSil
  10. çok beğenerek okumuştum. bence Elif Şafak'ın bu kitabı mutlaka okunmalı.

    bu arada bloğumuzda bu kitabıan testi var, belki bir süre sonra çözmek hoşunuza gider :)

    YanıtlaSil
  11. Elif Şafak'ın kötü bi kitabını söyleyebilecek biri var mıdır ki acaba:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aşk, baba ve piç, bir palas ve med cezir okuduklarım.. okuduklarımı gerçekten çok beğendim.. ama diğerleri için yorum yapamayacağım maalesef..sevgiler...

      Sil
    2. Yine aynı fikirdeyiz:) Benimde okuduklarım arasında beğenmediğim tek bir kitabı yok. Bunu da o yüzden söyledim zaten. Sizinkilerin yanında ben İskender Mahrem ve Arafıda okudum onlarda gayet başarılıydı şimdi de Ustam ve Beni heyecanla okumayı bekliyorum...sevgiler

      Sil
    3. Araf'ı blogdan çok önce okumuştum ben de.. ancak ayrıntıları pek hatırlamıyorum. en kısa zamanda Mahrem'i alacağım ben de. şu an Aşk'ı tekrar okuyorum..

      Sil
  12. bu kitaptan gerçekten etkilendim unutamıyorum hala. biraz sevdim biraz sevmedim çok etkiledi beni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sizinle aynı fikirdeyim. kitapta benim de sevmediğim taraflar oldu. ancak gerçekten çok etkileyiciydi. :)

      Sil
    2. onlar akrabalarmış oysa değil mi

      Sil
  13. ben de çözmüştüm aralarındaki bağlantıyı babaları kardeş biri Ermeni biri Türk Şuşan'a Şermin ismi vermişti ya dede çok güzeldi

    YanıtlaSil
  14. Getcekten cok guzel bir kitap herkese tavsiye ediyorum her tur kitap okumak iyidir ufku genisletir.

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için zaman harcadığınız için Teşekkürler...

Blog sahibi olmayan ziyaretçiler Anonim'i işaretleyip, yorum bırakabilirler.

ARGO İÇEREN YORUMLAR YAYINLANMAZ.

Yorumunuz blog sahibininin onayından sonra görünecektir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...