15 Ocak 2012 Pazar

AHMET ÜMİT - PATASANA

ARKA KAPAK

"Ben zalimler çağında yaşayan bir alçaktım. Tanrıların korkak haline getirdiği bir alçak. Alçakların en acınacak olanı, en tiksinti vereni. Yüreğini dalkavukluk, aklını düşmanlıkla besleyen sinsi bir saray yazmanı.

Ben Kral Pisiris'in danışmanı, büyük meclis Panku'nun değerli üyesi, ben soyluların en soysuzu Patasana.

Ben ölüler içinde yüzen, ben, tanrılar tarafından alnına sonsuza kadar acılar içinde kıvranacaktır, yazılan saray başyazmanı Patasana.

Yazdığı anlaşmalarla, mektuplarla ülkesinin yazgısını değiştiren ama kendi yazgısına söz geçiremeyen zavallı Patasana."



Sana, bu tabletleri okuyacak olana, derim ki: Dikkat et. Benim yaşamımı çiçekli bir ağaçtan kuru bir dala çeviren tanrıların laneti senin de üzerine düşmesin. Onlar, senin yaşamını da benimki gibi zalim bir kralın buyruklarıyla mutsuzluğa mahkum etmesin."



Anadolu coğrafyasının kanlı geleneği son derece realist bir gözle  anlatılıyor Patasana'da. Anadolu'nun güneydoğusunda bugün yaşananlar ile üç bin yıl önce yaşananlar paralel bir biçimde gözler önüne seriliyor. 

Tarihte Mezopotamya olarak anılan bölge, yüzyıllar boyunca kanlı iktidar kavgalarının hüküm sürdüğü çeşitli uygarlıklara ev sahipliği yaptığı için şiddetli savaşlara sahne oldu ve bu topraklardan ihtiras, intikam, kan ve şiddet hiç eksik olmadı. Patasana;  Hititler döneminde yaşanan iç çatışmalarla Türkiye’nin son yirmi yılda tanık olduğu kanlı bir dönemi anlatmaya çalışıyor.


Patasana

Romanı için seçtiği konu ve karakterleri bir söyleşisinde şöyle anlatıyor yazar: 

"Ben benliğinde kazı yapacağım kişilerimi seçerken, baştan belirlediğim içeriğe uygun tipler seçtim. Yani Yüzbaşı Eşref, Kürt gerilla lideri Cemşid, Vietnam gazisi Timothy, korucubaşı Düzgün gibi bir dönem şiddet uygulamış tipler ya da şiddete tanıklık edecek, buna tepki verecek Esra, Elif ve diğer kişilikler. Ama bu kişilerimi yalnızca anlatacağım konuyla sınırladığım düşünülmesin. Onları yaşayan, olaylara müdahale eden, hatta zaman zaman yazarı bile takmayan güçlü, çelişkiler içindeki karakterler olarak anlatmaya çalıştım. Onların yaşayan kişilikler olması çok önemliydi, çünkü hemen hepsi bir arkeoloji kazısı sırasında bir araya gelmişti. Bir yanıyla yaptıkları iş nedeniyle bilimsel tartışmalar yaparken bir yanıyla da yaşamın gündelik, basit gereksinimlerini tartışıyorlardı. Banyo sırası gibi, yemeğin ne olacağı gibi, futbol maçına gitmek, Fırat'ta yüzmenin halkın tepkisini çekmesi gibi."


ahmet-umit-patasana

"Burada şunu da söylemeliyim ki bir karakteri anlatabilmenin –yaratabilmenin– olanakları yaşamın kriz anlarından, ya da trajik durumlardan çok gündelik olanın, her gün tekrarlanan sıkıcı davranışlarında daha fazladır. Kuşkusuz kahramanınızın, psikolojik profilini en iyi, gündelik yaşamla, kriz anlarındaki davranışın birliği içerisinde ortaya serebilirsiniz. Ama gündelik yaşamı anlatabilmek hem çok zordur hem de çok önemlidir. Belki de kriz anlarındaki kesintiyi, coşkuyu, heyecanı anlatabilmeniz için basit yaşamı anlatmanız gerekir."

Ahmet Ümit, tıpkı diğer romanlarında olduğu gibi olayı, yaşadığı bugünün içinde insanı anlamanın bir aracı olarak kullanır. Dolayısıyla roman kahramanları ve karakterleri de alabildiğine sahicilik taşır. Bu niteliklerle birlikte "Patasana", Ahmet Ümit romancılığının önemli bir halkasını oluşturur..


Not: Yazı ve Foto internetten alıntıdır... Kitabı büyük keyifle okumama rağmen hakkında yazı yazmaya gelince bu defa cümleleri toparlayamadım... Ama paylaşmadan da yapamadım.. 
Alıntılar romanla ilgili olarak yapılan yorumlardan derlenmiştir... 


Sevgiler...

BU YAZI KIZIMIN CİCİLERİNDE AYNI İSİMLİ YAZININ BU BLOGA TRANSFERİDİR.

6 yorum:

  1. Elimdeki okunacaklar listesinde üst sıralarda olan kitap:))

    YanıtlaSil
  2. her kitabını zevkle okuduğum bi yazar :)

    YanıtlaSil
  3. Tarihle içiçe gerçekten çok farklı ve güzel bir kitap okumamış olan herkese tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  4. Ahmet Ümit'in en zirvedeki kitabını Sultanı Öldürmek olarak gören ben bu kitabı üzülerek söylüyorum ki çok iyi bulamadım evet okunulası olabilir ama Ahmet Ümit'in daha iyi kitapları varken diye bu olsun ki diyorum. Tabi beğenenler olmuş ama bu benim kendi şahsi fikrim ben heyecanla okumadım. Mükemmel olarak nitelendirenler nereleri mükemmel bulduklarını söylerlerse belki benim sevmemede yardımcı olabilirler. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bence yazarın okuduklarım içerisinde en beğendiğim kitapları İstanbul hatırası ve kukla.. bu ikisini okuduktan sonra patasana biraz daha yavan kaldı yanlarında benim için de...

      Sil

Yorum yazmak için zaman harcadığınız için Teşekkürler...

Blog sahibi olmayan ziyaretçiler Anonim'i işaretleyip, yorum bırakabilirler.

ARGO İÇEREN YORUMLAR YAYINLANMAZ.

Yorumunuz blog sahibininin onayından sonra görünecektir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...