9 Ocak 2012 Pazartesi

BUKET UZUNER - KUMRAL ADA & MAVİ TUNA

MERHABALAR;

Bu kitabı alalı yaklaşık 5 yıl olouyor. Ama ne yazık ki, ne zaman okumaya başlasam kitaba bir türlü ısınamadım.. Okuma çalışmaların 10 sayfadan ileri gidemedi... Sonunda kitabı okuyup bitirmeyi başardım ve kitabı okumadığım için ne çok şey kaybettiğimi anladım...

Son derece sıcak ve güzel bir hikaye KUMRAL ADA &MAVİ TUNA... Ve. .bir o kadar da iç burkucu..

Kitapta bir sahne var ki.. Aras'ın hayatının en güzel gününde ölüm sahnesi... Her ne kadar her ölüm erken olsa da Aras'ın ölümü hem çok erken hem de çok iç burkucu... Beni uzunca bir süre ağlattı.. Gelelim kitabımızı tanıtmaya....


İşte kitaptan önemli bir sahne.. (ADA VE TUNA'NIN TANIŞMA SAHNESİ)

"Onu ilk kez gördüğümde yaşantımda çok önemli bir yer tutacağını sezmiştim. Bu tıpkı,bir filmin daha ilk karesinden bütününü kavramak,sonunu tahmin etmek gibi bir duyguydu. Onu ilk gördüğümde bundan böyle artık benim için çok önemli olacağını sezmiş ve ürkmüştüm. O andan başlayarak yaşantım değişecek,artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktı.  Bunu nasıl güçlü hissettiğimi ve sarsıldığımı iyi hatırlıyorum.fakat elimden gelen hiçbir şey yoktu. Çünkü güçlü bir çekim alanının etkisine girmiş,büyülenmiştim.bütünüyle tuhaf olarak tanımlanacak bir zevkle bu albeniye kapılmıştım tamamen kendi isteğimle ve tamamen "ben" oluşumla ilgili olarak."

(KUMRAL ADA & MAVİ TUNA'dan)


KİTABIMIZIN KISACA ÖZETİ DE ŞÖYLE :
Tuna, Kuzguncuk'ta doğup büyüyen, ailesinin küçük çocuğudur. Daima abisi Aras'ın gölgesinde kaldığını düşünür, fakat bunu kimseye belli etmez. Abisi akıllı, zeki, yetenekli ve çok yakışıklıdır; kendisi ise daima ondan eksiktir.
Tuna ve Aras'ın babaları kendi halinde bir terzi, anneleri ise ev hanımıdır. Annesinin hayatı büyük artistlerin hayranlıklarıyla geçmiştir. Birgün mahallelerine ünlü sinema oyuncuları Süreyya Mercan ve Pervin Gökay'ın taşınması ile tüm hayatları değişir.
Bu çiftin küçük bir kızı vardır. Adı Ada. Tuna onunla küçük bir taş sayesinde tanışır ve o taşı ömrü boyunca yanında taşır. Ada, Tuna'ya göre çok güzel bir kızdır ve de çok çok kumraldır. O zamanki  yaşları Ada 7, Tuna 5. Tuna'nın Ada'ya olan aşkı o zamandan başlar ve bir ömür boyu sürer. Ada birgün Aras'la tanışır. İkiside aynı yaştadır. Ve üçü arkadaşlığa başlar.
Hergünleri birlikte geçer. Ada Tuna'yı tıpkı kardeş gibi, müthiş bir sevgiyle sever. Aras'a hissettikleri ise bambaşkadır. Fakat Tuna'nın da Ada'ya olan zaafı herkez tarafından bilinmektedir. İşte böyle bir aşk üçgeninde birbirlerinden kopmadan uzun süre yaşamışlardır. Ada ve Aras 18 yaşına geldiklerinde üniversite sınavına girerler, sonuçların açıklanmasına 1 ay kalmıştır. Birakşam üstü dışarı çıkarlar. Sahilde dolaşmaya başlarlar. Evlerine geri dönerken Aras, içindeki coşkunun verdiği heyecanla denize balıklama atlar.Tam o sırada sert bir ses duyulur ve Aras bir daha geri gelmez. Aras ölmüştür...
Ada uzun süre hastanede yatar. Tuna ve ailesi perişan olur. Babası bu acının üstünden bir süre sonra ölür. Ölümünden sonra açıklanan sınav sonucuna göre, Aras tek tercihi olan Gemi Makinesi Mühendisliği'ni kazanmıştır. Ada kendisini toplayamamaktadır. Yurt dışına uzun süreli geziler yapar. Fotoğrafçılık üzerine kendini geliştirir. Tuna'da bu arada Edebiyat Öğretmeni olur. Tuna Meriç'le (Ada'nın kuzeni) evlidir artık.
Ada, Aras'ın hatırası nedeniyle asla Tuna'ya yaklaşamaz. Bir Salı sabahı telefon çalar. Meriç konuşur, sonrada Tuna'ya bir not yazıp evden çıkar. Bu notta yanına alması gereken şeyleri yazmıştır. Tuna buna bir anlam veremez. Bir müddet sonra kapı çalar. 2 asker Tuna'yı askere almak için gelmiştir çünkü seferberlik ilan edilmiştir.
Tuna böyle bir şeyi uzun zamandır korku ve kuşkuyla hep beklemektedir. Hazırlanır ve o Salı sabahı evden çıkar. Ada'yı belki bir daha hiç göremeyeceğini düşünürken askerlikte çok zor günler geçirir. Bütün bu olaylar olurken Tuna içinde bulunduğu durumun, kendi aklının kendine oynadığı bir oyun, bir karabasan olduğunu düşünür.
Uzun bir süre sonra seferberlik bittikten, Ada'ya olan aşkını içinde saklamaya söz vererek en çok sevdiği üç kadına döner: Annesine, Meriç'e ve Ada'ya........ 
ADA'YA İSMİNİ VEREN ŞİİR...
kumral ada

bilmez kimse söylemem
pek mahremdir aslında
kaçışım her kendimden
bir dönüştür
buzlu aydınlığıma
köpekler ulur, itler pusuda
sisli sokaklarda kalleş cığlıklar
hem yalnızım hem korkuyorum,lakin erkeklik var
serde susuyorum

susuyorum ada
sen orada
bildiğini biliyorum ada

bela tohumlarını taşır elma
kendi çekirdeğinde
bundan önce ve bundan böyle
ne yapsa, ne etse
insanın
en büyük düşmanı
sessizce
kendi derisinin içinde
susuyorum ada
sen orada
soruyorsun
ve nerede nerede nerede?
 (BUKET UZUNER'in romandaki Şair Dayı DOĞAN GÖKAY'ın ağzından yazdığı şiir...)

 

Bir de kitapta açıkça söylenmese de Buket Uzuner'in kitabı ithaf ettiği Atilla İLHAN'ın romandaki  Şair Dayı Doğan GÖKAY olduğu, Süreyya MERCAN ile Pervin GÖKAY'ın da Sadri ALIŞIK ile Çolpan İLHAN olduğu kitapta geçen başrolünü Sadri alışık'ın oynadığı "BALIKÇI OSMAN" filminden anlaşılıyor...

Sonuç olarak okunmasını tavsiye edeceğim, beni etkileyen çok güzel bir roman...

Okumanız tavsiyesiyle... 

SEVGİLER..



NOT: 30 TEMMUZ 2011'DE KIZIMIN CİCİLERİ'NDE AYNI İSİMLE YAYINLANAN YAZI KÜÇÜK DEĞİŞİKLİKLERLE BU BLOGA ALINMIŞTIR.

11 yorum:

  1. bu kitabı okumuştum ama çooook uzun zaman önce , elimde bir dolu kitap olmasa açıp tekrar okuyasım var...:)

    YanıtlaSil
  2. bloguma hoş geldin sevgili kitap eylemcisi.. bu arada KIZIMIN CİCİLERİNİN 500. izleyicisisin.. katılımına teşekkürler.. kitaba gelince ben de arada bir kitaptaki bazı sahneleri defalarca okumak istiyorum..

    YanıtlaSil
  3. ben de kitabı hep duyuyorum ama nedense bir türlü okuyasım gelmemişti, taa ki yazınızı okuyana dek:) çok güzel özetlemişsimiz, merak ettim ve okunacaklar listeme ekledim:)

    YanıtlaSil
  4. buket uzuner kitapları hakkında ön yargılarım vardı.bu özeti okuduktan sonra kitabı okumak ve yazar hakkındaki düşündüklerimi gözden geçiresim var:)))sevgiler
    AYDA

    YanıtlaSil
  5. benim de başlangıçta önyargılarım vardı. hatta aldıktan uzunca bir süre sonra okudum... iyi ki okumuşum... bir de bu kitabı kızım hastanedeyken uyuyamadığım saatlerde okuyordum.. bu nedenle daha da anlamlı...

    YanıtlaSil
  6. bu arada bloguma gelen herkese hoş geldiniz diyorum....

    YanıtlaSil
  7. kitabı aldım okudum çok güzel kitap günde 80 sayfa okuyordum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim en sevdiğim 5 kitaptan biridir. umarım kitabı bitirdiğinizde siz de benim gibi düşünürsünüz...

      Sil
  8. Kitabı ne kadar da sonra okumuşum! :) Çok güzeldi gerçekten bazen ne olduğunu anlayamadım bazen gerçek mi değil mi sorguladım ama sınav haftası bile zaman ayırdım :)) güzel yazmışsınız ve Atila İlhan'a ithaf edildiğini bilmiyordum okuduktan sonra bir kitabı böyle araştırmak lazım biraz tabii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beni çok etkilemişti. iki defa okuduktan sonra bazı taşlar yerine oturdu. araştırınca daha çok sevdim kitabı..

      Sil
  9. Bir Buket Uzuner hayranı olarak, basılır basılmaz kitabı edinmiş ve içim titreyerek, göz yaşları içinde okumuştum. Uzun süre de etkisinden çıkamamıştım. Ne güzel hatırlattınız bana yeniden o günlerimi. Teşekkür ederim. Sevgiler gönderiyorum.

    YanıtlaSil

Yorum yazmak için zaman harcadığınız için Teşekkürler...

Blog sahibi olmayan ziyaretçiler Anonim'i işaretleyip, yorum bırakabilirler.

ARGO İÇEREN YORUMLAR YAYINLANMAZ.

Yorumunuz blog sahibininin onayından sonra görünecektir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...