MERHABALAR;
Kitap blogları arasında esmekte olan Stefan Zweig rüzgarına ben de
katılmasam olmazdı. Her ne kadar şu aralar İş Bankası Kültür Yayınları'na ait
Zweig kitapları revaçta olsa da ben tercihimi bez ciltli olarak piyasaya
sürülen Koridor Yayınlarından yana kullandım.
ARKA KAPAK
Bu kitapta,
20. yüzyıl Avrupa'sının en önemli kalemlerinden olan Stefan Zweig'ın
birbirinden çarpıcı beş öyküsü yer alıyor.
'Bir Kadının Yaşamından 24 Saat'te tutkunun ve aşkın yakıcılığını; 'Kitapçı Mendel'de savaşın acımasız yüzünü ve bıraktığı silinmeyecek izlerini; 'Bir Yaz Öyküsü'nde anıların ardına gizlenmiş gerçek duyguları; 'Kızıl'da toplumun zayıf ruhlar üzerindeki gölgesini; ve 'Yalnız İki İnsan'da dışlanmışların kederini okuyuculara anlatıyor. Zweig bu öykülerde ölüm ve yaşamın sınırlarında dolaşıyor, sıradan insanların gizli kalmış sırlarını gün yüzüne çıkarıyor, ruhun karanlık taraflarına dokunarak çok yönlü anlatımını zenginleştiriyor.
Savaşın getirdiği acılarla boğuşmaya daha fazla katlanamayıp 1942'de hayatına son veren Stefan Zweig'ın, okuyucuları öykülerin içine çeken ve ruhlarına ayna tutan bu kitabını, Ahmet Arpad'ın özenli çevirisiyle sunuyoruz.
'Bir Kadının Yaşamından 24 Saat'te tutkunun ve aşkın yakıcılığını; 'Kitapçı Mendel'de savaşın acımasız yüzünü ve bıraktığı silinmeyecek izlerini; 'Bir Yaz Öyküsü'nde anıların ardına gizlenmiş gerçek duyguları; 'Kızıl'da toplumun zayıf ruhlar üzerindeki gölgesini; ve 'Yalnız İki İnsan'da dışlanmışların kederini okuyuculara anlatıyor. Zweig bu öykülerde ölüm ve yaşamın sınırlarında dolaşıyor, sıradan insanların gizli kalmış sırlarını gün yüzüne çıkarıyor, ruhun karanlık taraflarına dokunarak çok yönlü anlatımını zenginleştiriyor.
Savaşın getirdiği acılarla boğuşmaya daha fazla katlanamayıp 1942'de hayatına son veren Stefan Zweig'ın, okuyucuları öykülerin içine çeken ve ruhlarına ayna tutan bu kitabını, Ahmet Arpad'ın özenli çevirisiyle sunuyoruz.
KİTABA
BAŞLARKEN;
“İNSANLAR birbirlerine yaklaşmıyorlar, sade birbirlerine
dokunurmuş gibi yapıyorlar.”
BİR KADININ YAŞAMINDAN 24 SAAT
ÖYKÜ
ÖZETİ
Öykünün anlatıcısı savaştan on yıl önce Fransız
Rivierası’nda küçük bir pansiyonda kalmaktadır. Pansiyonda kalanlar burjuva
sınıfına dâhildir. Alman, İngiliz, İtalyan, Danimarkalı pek çok farklı ülkeden
yedi kişi konaklamaktadır ve bina Palace Hotel’in ek binasıdır. Her şey 12:20
treni ile otele gelen Fransız Gencin gelişi ile başlar. Fransız genç
yakışıklılığı, sevecenliği, zarifliği ile otelde kalanların gönlünü fetheder.
“Bir gencin kendine güvenen sert adımlarla yürüyüşü,
hareketlerinin hafifliği ve çevresine yaydığı yaşam enerjisi, coşkuyla
etkilediği insanların ona karşı konulmaz bir sempati duymasının nedeniydi.” (S.
11)
Birkaç gün sonra genç adam iş için birkaç günlüğüne otelden
ayrılması gerektiğini söyleyerek vedalaşır. Ancak Fransız genç giderken otelden
yalnız ayrılmamıştır. Yanında Lyonlu şişman tüccarın, kibar narin ve içe
kapanık karısı Madam Henriette de vardır. Başlangıçta şişman tüccar karısının
başına yürüyüş esnasında bir şey geldiğini düşünüp oteli birbirine katsa da çok
geçmeden odasında bulduğu mektupta kadının kocasını ve iki kızını terk ederek,
Fransız genç ile gittiği anlaşılır. Bu olay otelde kalanlar arasında
tartışmalara sebep olur.
Otelde kalan pek çok müşteri kadını hafif meşreplikle suçlarken;
öykünün anlatıcısı kadını savunur.
Anlatıcının bu şekilde konuşması Bayan C.'yi yüreklendirir. Başından geçenleri
anlattığı sırada altmış yedi yaşında olan Bayan C’nin kırk iki yaşındayken,
kocasını kaybettikten sonra yaşadığı ve şimdiye kadar kimseyle paylaşmaya cesaret
edemediği “Yirmi Dört Saati” anlatmak ister. Bunun için anlatıcıyı odasına
davet eder.
“…tamamı bilinmeyen gerçek
gerçek değildir, değersizdir.” (Sayfa 23)
“Yaşamı boş insan için
diğerlerinin tutkularla dolu uğursuzluğunu yaşamak bence bir tiyatro oyununu
veya bir konseri izlemek gibidir.”(Sayfa 27)
“…yaşlanmak, geçmişten
korkmamak anlamına gelir.”(Sayfa 83)
KİTAPÇI MENDEL
Yazar yağmurlu bir Viyana gününü
akşamüstünde yağmura yakalanır. Yağmurdan korunmak adına bir kahvehaneye girer.
Kahvesini içip, kendini sıcak ortamın rehavetine kaptırmışken; bu kahvehaneye daha önce gelmiş olduğunu
hisseder. Ancak bir türlü hatırlayamaz. Kendisine ve hafızasına kızarken ayağa
kalkar. Kahvehane içinde yürürken kasanın sağından geçilen penceresiz küçük
odayı anımsar. Aradan yirmi sene geçmiş olduğunu ve yeniden Yukarı Alser
caddesindeki Café Gluck’da olduğunun ayırtına varır.
Ve o odanın müdavimi Kitapçı
Jacob Mendel’i gözünde tüm ayrıntıları ile canlanır. Jacob Mendel Talmud
okulundan başka yerde eğitim almamış ufak tefek bir Galiçyalıdır. Yazar
üniversite henüz öğrenciyken; Mesmer üzerine araştırma yaparken; gerkeli
kaynaklara ulaşamaz. Arkadaşının tavsiyesi ile Mendel’e gelirler. Mendel her
zaman Café Gluck’da aynı masadadır.
Mendel kitaplarla yaşayan
inanılmaz bir akıl dehasıdır. Bir ayaklı ansiklopedi bir üniversite katalogu
gibidir. Hatırladıklarının ışığında cafedeki garsonlara, cafe sahibine Mendel’i
sorarsa da olumlu yanıt alamaz yazarımız. Ancak garsonun aklına çok uzun
zamandır cafenin tuvaletleri yıkayan kadın temizlikçi kadın gelir. Yazar
kadının yanına gider ve Mendel’i sorar. Kadın çok üzülerek Mendel’in yedi yıl
kadar önce öldüğünü söyler ve başlar anlatmaya Mendel’in son günlerini…
“Ona hükmeden şey kitaptı, para
değil.” (Sayfa 98)
“Çünkü anılar insanları birbirine
bağlar.” (Sayfa 117)
KIZIL
Genç üniversite öğrencisi Bertold
Berger Tıp eğitimi almak için Viyana’ya geldiğinde; dostlarının tavsiyesi
üzerine Josefstad Mahallesindeki bir burjuva evinde bir oda tutar.
Taşradan küçük bir kentten gelen
Berger kendisini tuttuğu odada Viyana’da çok yalnız hisseder. Hem arkadaş
edinmek, hem de yalnızlığını paylaşmak için yine aynı evde farklı bir odada
kalan Hukuk öğrencisi Julius Schramek’in kapısını çalar ve arkadaş olurlar.
Ancak Berger hem dış görünüş hem de karakter olarak Schramek’den son derece
farklıdır.
Schramek ne kadar gözüpek cesur
ve girişken ise; Berger bir o kadar içe kapanık ve narin bir yapıya sahiptir.
Bu nedenle Schramek , Berger’i üyesi olduğu öğrenci kulüplerinden, arkadaş
ortamlarına pek yanında götürmez. Bu ortamlarda kavgalar, düellolar eksik olmaz.
Yara izleri bir madalya gibi taşınır. Bu durum arkadaş edinmekte zorlanan,
yalnızlık duygusu içinde yaşamına devam eden Berger’i daha da üzer. Sırf
kendini kabul ettirmek adına bilerek çarpıştığı bir genç ile düello yapacak
olduysa da Schramek bu duruma engel olur. Berger bu durumda kendini hepten
değersiz hissetmeye başlar.
“Birkaç kez kendini toparlamayı
denedi, fakat yalnızlığın ağırlığı onu omuzlarından aşağıya doğru bastırıyormuş
gibi çöktü, kendini yine hüzün dolu duygusuz ve amaçsız yaşamının içinde buluverdi.”(Sayfa
188)
Anahtarını evde unuttuğu bir gece
eve döndüğünde kapıyı açan ev sahibi kadından kadının on iki - on üç
yaşlarındaki kızının hasta olduğunu, kaptığı “kızıl” mikrobundan dolayı ateşler
içinde olduğunu, günlerdir de yataktan çıkamadığı öğrenir. Ağlayan kadını
teselli eder ve kızın başında bekleyebileceğini söyleyerek kadını uyumaya
gönderir. Bu hasta kız Berger’e üniversite eğitimine devam etme özlemi
hissettirir.
“Çocuklar bu hastalığı kolay
atlatır. Yetişkinlerde ise çok tehlikeli geçer.” (Sayfa 203)
“Gençliğe ilk adımlarını atanlar
yaşamın anlamını bilmek istemiyordu. Onlar yaşamı bütün yanlarıyla tanımayı
arzuluyordu.” (Sayfa 155)
“Kimseyi tanımıyorum, hiçbir şey
bilmiyorum, hiçbir şey yapmıyorum, senin anlayacağın yaşamın anlamsızlığında
yok olup gidiyorum. Günlerce başımdan bir şey geçmiyor, yüzü bana yabancı
olmayan bir insan karşıma çıkmıyor. Birlerce insan arasında tek başına olmak
nedir sen bilemezsin !” (Sayfa 182)
KİTAPTAN
NOTLAR
Stefan Zweıg’ın beş öyküsünün bulunduğu Koridor
Yayınlarından çıkan kitabın fiziki görünümü ile başlamak istiyorum. Kitap
yayınevinin klasikler serisinden bez ciltli olarak hazırlanmış. Kapak tasarımı
Vintage havası ile kitapla uyumlu havada olmuş. Kitapta pek çok yayınevinin
yaptığının aksine öyküleri tek tek kitaplaştırmak yerine beş öykü bir kitapta
toplanmış. “Bir Kadının Yaşamndan 24 Saat, Kitapçı Mendel, Bir Yaz Öyküsü, Kızıl, Yalnız
İki İnsan”
Yazı karakteri ve kâğıt
kalitesi gözü yormuyor ve keyifle okunuyor. Koridor Yayınlarının klasikler
serisine yeni girdiğinden bence tek eksiği kitap ve yazar ile ilgili önsöz ve
buna benzer bilgilerin yer almaması.
Yine aynı yayınevinden çıkan “Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu” nda
da “Olağan
Üstü Bir Gece” de yer almaktadır. Bu haliyle her öyküyü ayrı ayrı almak
yerine; iki kitap ile toplam yedi öyküyü okuyabilirsiniz. Yazı karakteri ve
ciltli olması benim için ayrıca seçim sebeplerimden biri.
Öyküler seçkisine adını veren BİR KADININ YAŞAMNDAN 24
SAAT ile başlayacak olursam yorumuma,
yazarın diğer eserlerinde de göze çarpan karakter sayısının abartısız olması,
tasvirlerin ve ayrıntıların bolca yer aldığı bir öykü olmuş yine. Yazar öyküde
adı geçen kumarbaz genci öyle ayrıntılı tarif etmiş ki; sokakta karşılaşsanız
tanıyacakmışsınız gibi geliyor.
Kitapçı Mendel adlı
öyküde bazı yayınevleri aynı öyküyü “Sahaf Mendel” diye çevirmiş. Bence
sahaf kelimesi Mendel’i daha iyi tarif ederdi diye düşünüyorum. Mendel ve
yaşadıkları ile ilgili ayrıntıları okumaktan keyif aldım. Yazarın kendinin de
yaşamış olduğu; hatta yazarı gönüllü ölüme götüren “Yahudi Soykırımı”na güzel
bir gönderme olmuş. Satranç’ta da yazarın yer verdiği konuya farklı bir bakış
açısı olmuş. En sevdiğim hikâyelerinden oldu kitabın.
Bir Yaz Öyküsü de keyifli bir okumaydı. Yazarın öykülerinde
kullandığı “ben dili” acaba hepsini yaşadı mı sorusunu canlandırıyor insanın
kafasında. Bir de Mendel dışında karakterlerin isimleri ad ve soyad olarak pek
verilmemiş. Ya sıfatlandırılmış karakterler ya da isimleri kısaltma olarak
verilmiş. Bu da yazarın kendine ait üslup özelliklerinden olsa gerek.
Kızıl benim hem bu kitapta hem de okuduğum tüm Zweig
öyküleri içerisinde en sevdiğim oldu. Bu öyküyü yazar üçüncü kişinin ağzından
aktarmış. Ve karakterleri analiz erken yine pek çok ayrıntıyı atlamamış.
Öykünün başından ortalarına kadar “kızıl” kelimesi ile kast edileni
Karla’nın saçları olarak düşündüm ve saplantılı bir aşk bekledim açıkçası.
Ancak sonrası beklediğimden daha farklı ve güzel bağlandı benim için. “Ölmek
isterken yaşamak, yaşamak isterken ölmek” ironisini çok güzel yansıtmış yazar.
Ve o çaresizliği.
Bunun yanında Zweig belki kendisinin de içinde yaşamış
olduğu kendisini gönüllü ölümüne götüren derin yalnızlıktan da yola çıktığı
için midir bilinmez odasındaki, Viyana’daki yalnızlığı çok iyi aktarmış. Bu
arada Berger’in odası ve üniversite öğrencisi olması bana biraz Raskolnikov’u
hatırlattı. Hatta kızıl olduktan sonraki sayıklamaları daha çok hatırlattı
sanki.
İki yalnız insan kitabın en kısa öyküsü. Toplum içerisinde
sıradan olmayan, sıradan olmadığı için de dışlanan iki insanın birbirlerine
sarılışını çok iyi anlatmış yine yazarımız.
Sonuç olarak öyküler seçkisi benim okumaktan keyif aldığım
ve tavsiye edebileceğim bir eser oldu. Okumak isteyenlere tavsiye ederim.
Bir kitap uzerinden Zweig üzerine güzel ve nitelikli bir inceleme yazısı olmuş. Tebrik ediyorum. Sahaf Mendel, benim kitaplara kaçan kahramanlarımdan. Blogumdaki, "Kitaplara Kaçanlar " başlıklı ilk yazıma bakarsanız, Sahaf Mendel orada sizi bekliyor olacak.
YanıtlaSilMerhabalar, hemen geliyorum yorumlarınızı okumak üzere... sevgiler...
SilBu yazarın sadece bu kıtabını anladım ve cok begendım dıgerlerınde bu guzel frekansı yakalayamadım.
YanıtlaSilben Satranç ve Acımak'ta da güzel duygular yakaladım. ama aynı yazarı ardı ardına okumak biraz sıkıcı oluyor. ara vererek okumak daha keyifli.
SilZweig'in asıl lezzeti seyahatnameleri ve şehirlere ait gözlemleridir, sayfamda Zweig'in 3 gezi kitabını okuyup, irdeledim. İlginizi fazlasıyla çekebilir.
YanıtlaSilhttps://forestofnoreturn.blogspot.com/search/label/stefan%20zweig
Yazarın gezi yazılarını okumadım daha önce. Ama eminim gözlem gücü bu denli güçlü olan bir yazarın seyahatnameleri de çok güzeldir. mutlaka ziyaret edeceğim blogunuzu.
SilKoridor Yayınlarını bilmiyorum ama İş Bankası Kültür Yayınlarının çevirileri çok iyi.
YanıtlaSilAhmet Arpad ödüllü bir çevirmen bildiğim kadarıyla. ben keyif aldım okurken. Yorumumda da belirttiğim gibi kitaba ve yazara dair önsöz ve sonsözleri okumayı seven bir okur olarak bu kısmı biraz eksik buldum Koridor yayınlarında. İletişim'den okuduğum klasikler bu anlamda daha başarılı idi. İş bankasından alacağım Stefan Zweig kitapları da var en kısa zamanda...
SilStefan Zweig sevdiğim bir yazar ama bu kitabını henüz okumadım.Güzel bilgilendirmeniz için teşekkürler 😊
YanıtlaSilTavsiye ederim. Keyifle okudum...
SilKitaplıkta bekliyor.Oğlumu kursta beklerken okuyayım.
YanıtlaSilİyi okumalar... :)
SilAyrıntılı ve güzel bir paylaşım olmuş. Teşekkürler.
YanıtlaSilÇok teşekkürler sabırla okuduğunuz için...
Silharikasınız, öyle güzel anlatmışsınız ki öyküleri bir an önce okumak istedim, elinize sağlık, keyifli okumalar :)
YanıtlaSiliyi okumalar... :)
SilŞiddetle tavsiye ederim... sevgiler...
YanıtlaSilBen de tercihimi bez ciltli olanından yana kullanmıştım. Gariptir, aslında Bir Kadının Yaşamından 24 Saat" bir novella olmasına rağmen bri öykü seçkisine girmiş. Zweig müthiş detaylı tasvirleriyle, enteresan karakterleriyle, şaşırtıcı anlarıyla okuru içine çeken öyküler yazmış. Biraz modası geçmiş bir anlatım tekniği olsa da zamanını anlatmanın yanısıra insanın doğasına dair özellikleri eserlerinde yakalamayı başarıyor. Bu haliyle de asla eskimiyor elbette. Hem klasikleşmiş yazarları okumadan yenilikleri anlamak mümkün değil. Zweig severek okuduğum bir yazar. Bir de bez ciltli kitaplardan daha çok bulabilsek keşke.
YanıtlaSilDiğer yayınevlerinde Bir kadının Yaşamından 24 saat genellikle tek bir kitap olarak basılmış. Koridor yayınları 5 öyküyü bir kitapta toplamayı tercih etmiş. aslında benim için böylesi daha iyi oldu. bir de bez ciltli kitapları seven bir okur olarak keyif aldım doğrusu. Koridor klasikleri bez ciltli çıkarıyor ama seçenekler kısıtlı. bir de Öteki yayınları da ansiklopedik kapak olarak çıkarıyor. Bazı klasikler için Öteki yayınlarını tercih ediyorum ama onda da seçenekler kısıtlı.
SilSevdiğim yazarlardan biridir bu kitabını okumadim.Aklimda olsun teşekkürler..
YanıtlaSiltavsiye ederim.. iyi okumalar...sevgiler..
SilYaptığın alıntılarda önemli öğretiler var.Yaşlılıkla ilgili alıntın özellikle dikkati çekti.Belki de bu ara yaşlılarla çalıştığım için algıda seçicilik oluşmuştur.Teşekkürler :)
YanıtlaSilDikkatiniz için teşekkürler.. sevgiler.. :)
Sil